Mapa strony

Wakacje z koroną w tle

(Kategoria: Przeciwdziałanie negatywnym skutkom pandemii)

W czasie pierwszych ograniczeń spowodowanych pandemią w 2020 roku, gdy szkoła, Gminny Ośrodek Kultury oraz biblioteka w Janowie (woj. warmińsko-mazurskie) były zamknięte a przemieszczanie się zredukowano do minimum, dzieci i młodzież  odczuli tą sytuację szczególnie dotkliwie. Zmuszeni do spędzania większości czasu w domach, nie mogli brać udziału w wydarzeniach gminnych, wypożyczać książek, spotykać się w swoich ulubionych miejscach. Ich jedynymi środkami  komunikacji z rówieśnikami stał się komputer i telefon. 

Dlatego właśnie powstał projekt „Wakacje z koroną w tle”, zrealizowany, gdy tylko sytuacja epidemiczna uległa wystarczającej poprawie. Gminny Ośrodek Kultury w Janowie, dzięki dofinansowaniu z programu Działaj Lokalnie, zorganizował trzytygodniowe półkolonie dla dzieci: zajęcia plastyczne, wyzwania sportowe, wycieczki, plenery malarskie, kino pod grzybkiem. Aktywnie spędzając czas wolny, młodzi mieszkańcy mogli poznać dziedzictwo kulturowe i historyczne regionu: Warmii i Mazur, Kurpiowszczyzny oraz Mazowsza. Organizatorzy chcieli również pokazać przykłady konstruktywnego spędzania wolnego czasu oraz gry i zabawy, które można wykorzystać w domu.

W ramach „Przygody ze sztuką” odbyły się zajęcia z bibułkarstwa, malowania na szkle, a także technik plastycznych z wykorzystaniem takich materiałów jak: makulatura, butelki plastikowe lub puszki. „Wirtualny piknik ze świętym Janem” był okazją do wzięcia udziału w internetowym quizie, dotyczącym znajomości tradycji sobótkowych (wianek świętojański, kwiat paproci). W ramach „Przygody z historią” GOK zaprosił na wycieczki do miejsc zapomnianych, jak kamień „Kucak” czy Złota Góra, o których krążą przeróżne legendy. Dzieci wspólnie z rodzicami, babciami i wolontariuszami czytały książki, wykorzystując metodę teatrzyku Kamishibai, a dzięki organizacji plenerowego „Kina pod grzybkiem”, mogły obejrzeć filmy wyświetlane na wielkim ekranie. . 

Kolonie cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, dzieci chętnie spędzały czas razem, choć grupy były niewielkie ze względów epidemicznych. Nastąpiła też  integracja środowisk dziadków, rodziców i dzieci. Mamy i seniorki zajmowały się szyciem maseczek, przygotowywaniem przekąsek dla dzieci i młodzieży, wymieniały przepisami kulinarnymi. Rodzice pomagali w przygotowywaniu zajęć, imprez i zapewniali opiekę w czasie spotkań dla najmłodszych.