Mapa strony

Promocja

Promocja projektu zaczyna się już w momencie projektowania wniosku. Warto przygotować plan komunikacji, aby móc na bieżąco informować o obecnych i przyszłych działaniach w ramach projektu, zadbać o dobrą dokumentację fotograficzną (i ew. filmową), budować relacje z potencjalnymi uczestnikami projektu, lokalnymi mediami i partnerami.

Rola komunikacji i promocji jest szczególnie ważna w obecnej sytuacji. Epidemia COVID-19 nie tylko wymusiła zmianę formy niektórych działań, aby zapewnić bezpieczeństwo organizatorów i uczestników, ale także niesie za sobą wiele negatywnych skutków społecznych, takich jak wzrost wykluczenia społecznego czy bezrobocia. Oddolne projekty mogą przeciwdziałać skutkom epidemii, budować solidaryzm społeczny i wspierać lokalne społeczności w kryzysie. Dobra komunikacja może więc pełnić nie tylko rolę informacyjną, ale także zainspirować innych do działania.

Aby wesprzeć Was w promocji Waszych projektów, zespół „Działaj Lokalnie” przygotował materiały, które ułatwią planowanie strategii komunikacyjnej. Poniżej znajdziecie garść porad i linków do ciekawych narzędzi. Na samym dole strony znajdują się poradniki przygotowane przez nasz zespół.

Trzymamy za Was kciuki!

Kilka słów o fotografii

Fotografia stała się nieodłącznym elementem komunikowania o bieżących i planowanych działaniach każdej organizacji, i nie można pozwolić sobie na lekceważenie jej wpływu na odbiorców i ewentualnych partnerów. Szczególnie w gronie organizacji społecznych niezwykle ważnym elementem jest budowanie i umacnianie pozytywnego wizerunku wśród lokalnej społeczności, jak i wśród lokalnych władz. Zdecydowana większość organizacji jest świadoma konieczności prowadzenia komunikacji przez media społecznościowe i strony internetowe, jednak kwestia jakości publikowanych zdjęć czy materiałów video bardzo często zostaje zaniedbana.

Wbrew pozorom, opanowanie podstaw fotografowania nie jest czasochłonne i opiera się na kilku prostych zasadach, które w szybkim tempie mogą wpłynąć na poprawę jakości relacji fotograficznych. Dzięki dbałości o wysoki poziom zdjęć dokumentujących projekty i działania społeczne, zaangażowanie i praca wolontariuszy, pracowników i odbiorców mają szansę zostać dostrzeżone i odpowiednio docenione przez większe grono odbiorców. Dodatkowo, dobrej jakości zdjęcia, będą mogły być częścią szerokiej komunikacji programu Działaj Lokalnie. Dlatego też przygotowaliśmy parę wskazówek i lików dotyczących fotografii. Zachęcamy do zapoznania się z zebranymi materiałami, a także do szlifowania swoich zdolności fotograficznych.

Pięć podstawowych zasad fotografii

1. Kadrowanie
Zanim naciśniesz spust migawki, powinieneś uważnie przyjrzeć się temu co widzisz przez wizjer lub na wyświetlaczu. Co jest tematem zdjęcia, co jest na brzegach kadru, czy nie znajduje się tam coś, co przeszkadza, co burzy estetykę fotografowanej sceny. Jeśli kadr się nie zgadza, jest zaśmiecony, coś na brzegach kadru nie pasuje tematycznie, zaburza harmonię, może przesłania fotografowany temat, spróbuj:

  • zrobić dwa kroki do przodu/ do tyłu/ w bok – tzw. zoomowanie nogami, fizycznie przybliżając lub oddalając się od fotografowanego obiektu
  • zmienić ogniskową – zbliżasz, oddalasz – ograniczasz lub zwiększasz obszar widoczny w kadrze
  • zmienić punkt widzenia – uklęknij, połóż się na ziemi, wejdź na słupek, schody, spójrz na fotografowany obiekt z różnych stron

2. Eliminuj negatywną przestrzeń
Negatywna przestrzeń to obszar zdjęcia, który nic nie wnosi do tematu. To duża ilość pustego miejsca na dole zdjęcia, po bokach lub na górze. Niewypełniona przestrzeń, która psuje kadr – powoduje, że to co rzeczywiście jest lub miało być tematem zdjęcia jest mniejsze niż mogłoby być, w efekcie zdjęcie nie jest tak dobre, jak mogłoby być.

3. Podejdź bliżej
Czasem warto podejść bliżej. Staraj się, aby fotografowany temat wypełniał kadr. Zdjęcie malutkiej osoby, która stoi daleko od nas, przed jakimś budynkiem, pomnikiem nie będzie zbyt atrakcyjne w odbiorze. Na takim zdjęciu nie widać emocji, wyrazu twarzy tej osoby. Staraj się tak komponować zdjęcie, aby temat zdjęcia dominował w Twojej kompozycji. Pozostały obszar kadru wypełnij akcentem, który będzie sygnalizował kontekst, miejsce, w którym zdjęcie zostało zrobione.

4. Prostota. Nadmiar informacji zawartych w fotografii często utrudnia jej odbiór.

5. Nie rób zdjęć pod słońce
Robienie zdjęć pod słońce rzadko daje dobre efekty. Zwykle otrzymamy prześwietlone kadry i to co będzie na zdjęciu widoczne, to głównie jasne światło, a nie szczegóły ujęcia. Unikaj też silnych kontrastów oświetlenia.

Poradniki o fotografii:

Proste i przyjazne poradniki dla początkujących:
http://poczatkujacyfotograf.pl/jak-kadrowac-zdjecie/
https://www.szerokikadr.pl/public/repozytorium/poradnik/201801/2/Postrzeganie_przestrzeni_w_fotografii_hd.webm
https://www.szerokikadr.pl/poradnik/fotografia-dla-poczatkujacych-kompozycja-i-kadrowanie
https://www.szerokikadr.pl/poradnik/kompozycja-w-fotografii-czyli-jak-zrobic-dobrze-skomponowane-zdjecie
https://www.szerokikadr.pl/poradnik/jak-fotografowac-zawody-sportowe-krotki-poradnik
Częste błędy: https://blog.edugrafia.pl/czeste-bledy-poczatkujacych-fotografow/

Przydatne narzędzia i linki:

Projektowanie grafik i filmów:
www.canva.com – darmowe, intuicyjne narzędzie do projektowania grafik, krótkich filmów i animacji. Nie wymaga instalowania, dostępne jest w przeglądarce. Warto zaznaczyć, że Canva oferuje bezpłatną wersję swojego narzędzia organizacjom non-profit.
Quik – darmowa aplikacja do tworzenia filmów, do zainstalowania na telefon.

Zdjęcia:
www.pixabay.com
www.pexels.com
www.unsplash.com
Banki darmowych zdjęć (i często również krótkich filmów), które możemy modyfikować i wykorzystywać w swoich projektach, bez konieczności podawania autora.

Muzyka:
www.bensound.com
Muzyka i dźwięki, które możemy wykorzystywać np. w filmikach promocyjnych.

Kolory:
www.convertacolor.com
www.imagecolorpicker.com/pl
www.coolors.co
Bezpłatne strony, które pomogą nam dobrać paletę kolorów, pobrać kolor z obrazka/zdjęcia itp.

Inne:
Poradniki na portalu NGO.pl: poradnik.ngo.pl
Artykuły o komunikacji i promocji na www.techsoup.pl
Sektor 3.0: sektor3-0.pl
Portal Kampanie Społeczne: www.kampaniespoleczne.pl
Portal Social Press: www.socialpress.pl
Narzędziownik promocyjny Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS do pobrania:
https://cris.org.pl/2014/02/06/Narzedziownik-promocyjnym-dla-organizacji-pozarzadowych/