Mapa strony

Ogród – Sztuka, Która żyje!

Data opublikowania: 7 października 2019

Autor:
Elżbieta Strug
ODL:
Fundacja Fundusz Lokalny w Leżajsku

Początek tygodnia młodzi ludzie z powiatu leżajskiego rozpoczęli w myśl słów piosenki Jonasza Kofty:

Bluszczem ku oknom
Kwiatem w samotność
Poszumem traw
Drzewem, co stoi –
Uspokojenie
Wśród tylu spraw

Pamiętajcie o ogrodach –
Przecież stamtąd przyszliście
W żar epoki użyczą wam chłodu
Tylko drzewa, tylko liście…

Bowiem w poniedziałek 23 września 2019 r. w Brzyskiej Woli (woj. podkarpackie) odbyły się warsztaty z architektem krajobrazu, przeprowadzone w ramach Programu „Działaj Lokalnie” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Rozwoju i Filantropii w Polsce i Ośrodek Działaj Lokalnie – Fundację Fundusz Lokalny w Leżajsku. Podczas spotkań pani Katarzyna Socha przybliżyła dzieciom i młodzieży tajniki swojej pracy, a przy pomocy pytań ukrytych w krzewach, sprawdziła ich wiedzę z szeroko pojętego ogrodnictwa. W czasie zajęć uczestnicy nauczyli się rozpoznawać w terenie gatunki drzew i krzewów rosnących w otoczeniu szkoły oraz rozwijać umiejętności projektowania i planowania, oparte na kreatywności, talencie artystycznym i logicznym myśleniu.

Czy jest lepszy sposób nauki od obserwowania ekspertów podczas pracy?

Nie, dlatego uczniowie z wielką uwagą przyglądali się sztuce formowania przyschniętego drzewka przez hobbystkę sztuki Bonsai. Oczywiście można rozpocząć przygodę z Bonsai po zakupie drzewka w sklepie, ale najlepszym sposobem, aby zacząć, może być zrobienie drzewka samemu. I tak też się stało, po szczegółowej instrukcji i cennych radach pani Katarzyny, uczniowie wzięli do rąk sekatory, nożyce i zaczęli formować przyszkolne krzewy. Mając w pamięci słowa, że: „Bonsai to nie wyścig, ale niekończąca się podróż”, wiedzieli, iż efekt ich pracy to nie cel ostateczny.

W trakcie warsztatów grupa przyszłych zdolnych planistów i architektów krajobrazu z Brzyskiej Woli opracowywała koncepcję zagospodarowania przyszkolnego skweru, proponując szereg nowatorskich rozwiązań, mających wpłynąć na poprawę jakości przestrzeni wspólnej dla społeczności szkolnej, a także dla okolicznych mieszkańców. Powstały także bardzo inspirujące wizje ogrodu edukacyjno – sensorycznego przyjaznego ludziom i pszczołom „Plaster miodu”. Koncepcje były odpowiedzią na pytanie – w jaki sposób projektować i pielęgnować ogród, aby uatrakcyjnić tę przestrzeń dla społeczności lokalnej, jednocześnie dbając o interesy owadów?

Najlepszą oceną warsztatów są opinie uczestników:

„Wiem jak założyć swój autorski klomb.”

„Po dzisiejszym spotkaniu nie mogę się doczekać, kiedy teorię wcielimy  w życie i zasadzimy rośliny.”

„Dzisiejsze warsztaty nauczyły mnie logicznego myślenia przy kreowaniu krzewów oraz cierpliwości, ponieważ Bonsai to żywa sztuka, która nieustannie się zmienia i muszę poczekać na efekty swojej pracy.”